Zapalenie kaletki maziowej – co to jest , objawy , diagnoza , jak rozpoznać

Co to jest zapalenie kaletki maziowej?

Co to jest zapalenie kaletki maziowej?

Zapalenie kaletki maziowej to agonizujący obrzęk małego ubytku płynu zwanego maź stawowa. Bursae (liczba mnoga bursy) poduszka, a także smarować obszary, w których ścięgna, więzadła, skóra, mięśnie lub kości masować naprzeciwko siebie. Osoby powtarzające w kółko ten sam ruch lub wywierające ciągły nacisk na staw w swoich zadaniach, zajęciach sportowych lub codziennych, mają większe szanse na zapalenie kości.

Co powoduje zapalenie kaletki maziowej?

Zapalanie kaletki jest zazwyczaj wywoływane przez:

Nadużywanie i powtarzające się ruchy. Mogą one polegać na wykonywaniu codziennych czynności, takich jak: używanie narzędzi, praca w ogrodzie, przygotowywanie posiłków, sprzątanie i wkładanie kluczy.
Długie okresy ucisku na dany obszar. Przykładem mogą być warstwy dywanów, dekarze lub ogrodnicy, którzy przez cały dzień mają do czynienia z kolanami, które mogą powodować zapalenie stawów kolanowych.
Starzenie się, które może z czasem doprowadzić do rozpadu mazi.
Nagłe urazy, takie jak uderzenie w staw.

Zapalenie kaletki może być dodatkowo spowodowane innymi dolegliwościami, takimi jak zapalenie stawów lub infekcja (zapalenie kaletki septycznej).

Jakie są objawy?

Zapalenie kaletki wywołuje z reguły tępy dyskomfort, stan zapalny, a także sztywność w pobliżu uderzonego kaletki. Mięso może obrzęknąć i spowodować, że skóra wokół niego stanie się czerwona, a także przytulna w dotyku.

Zapalenie kaletki najczęściej występuje w obrębie barku, łokcia, bioder i kolan. Zapalenie kaletki może również wystąpić w okolicy więzadła Achillesa lub w stopie.

Objawy zapalenia skóry mogą przypominać objawy tendinopatii. Oba pojawiają się w tkankach w stawach i wokół nich.

Skontaktuj się z lekarzem, jeśli Twój dyskomfort jest silny, jeśli obszar bólu staje się bardzo gorący lub czerwony, lub jeśli masz wysoką temperaturę

W jaki sposób rozpoznaje się zapalenie kaletki?

W jaki sposób rozpoznaje się zapalenie kaletki?

Lekarz sprawdzi, czy nie masz zapalenia stawów, pytając o Twój dotychczasowy stan zdrowia i samopoczucie, a także o ostatnie działania, jak również sprawdzając lokalizację.

Jeśli Twoje objawy są poważne lub nasilają się również po terapii, możesz potrzebować innych badań. Lekarz może odprowadzić płyn z bursy przez igłę (ambicję) oraz zbadać go pod kątem infekcji. Mogą Państwo również potrzebować zdjęć rentgenowskich, rezonansu magnetycznego lub USG

Jak się go leczy?

Terapia pobytowa jest zwykle wystarczająca, aby zmniejszyć ból i umożliwić gojenie się bursy. Twój lekarz może zalecić rehabilitację fizyczną w celu wzmocnienia mięśni wokół stawów.

Zrelaksuj dotknięte miejsce. Zapobiegaj wszelkim czynnościom lub bezpośredniemu uciskowi, które mogą powodować dyskomfort.
W przypadku zaobserwowania dyskomfortu w masie mięśniowej lub w pobliżu stawu należy zastosować okłady z lodu lub zimna. Stosuj lód od 10 do 15 minut jednocześnie, najczęściej dwa razy na godzinę, przez 3 dni (72 godziny). Po pierwszych 72 godzinach można próbować ogrzewać lub obracać zarówno ciepłe jak i zimne okłady, jak i lód.
Stosować środki przeciwbólowe. Stosuj niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), takie jak advil lub naproxen, aby zmniejszyć dyskomfort i obrzęk. NLPZ można znaleźć w tabletkach, a także w balsamie, który można szorować na miejscu bólu. Acetaminofen (taki jak Tylenol) może również pomóc w łagodzeniu dyskomfortu. Nie należy polegać na medycynie, aby złagodzić dyskomfort, aby upewnić się, że można zachować nadużywanie stawu.
Dorange-of-motion exerciseseach day. Jeśli Twoje zapalenie kaletki znajduje się w stawie lub w jego pobliżu, delikatnie poruszaj stawem przez całą jego różnorodność ruchów, nawet podczas odpoczynku w okolicy stawu. Pozwoli to na ochronę przed sztywnością. W miarę ustępowania bólu należy włączyć różne inne treningi wzmacniające mięśnie wokół stawu.
Unikaj dymu papierosowego. Palenie opóźnia regenerację ran i komórek.

Jeśli masz silne zapalenie kaletki, lekarz może użyć igły, aby wyeliminować dodatkowy płyn z kaletki. Możesz nosić tynk uciskowy na tym obszarze. Lekarz może również podać ci zastrzyk leków w celu zmniejszenia obrzęku. Niektóre osoby potrzebują zabiegów chirurgicznych w celu osuszenia rur lub wyeliminowania bursy.

Od czasu do czasu może dojść do zakażenia płynu w bursie. Jeśli do tego dojdzie, możesz potrzebować antybiotyków.

Zapalenie kaletki najprawdopodobniej nasili się w ciągu kilku dni lub tygodni, jeśli pozostaniesz na miejscu i zajmiesz się dotkniętym chorobą. Ale może wrócić, jeśli nie przedłużysz, a także nie wzmocnisz tkanek mięśniowych wokół stawu i zmienisz sposób wykonywania niektórych zadań.

Jak można zapobiec zapaleniu kaletki?

Może uda ci się powstrzymać zapalenie kaletki lub wrócić.

Kontynuuj domową terapię z odpoczynkiem, lodem, środkami przeciwbólowymi, a także delikatnymi ćwiczeniami.
Kiedy przygotujesz się do próby działania, które spowodowało ból, zacznij powoli, jak również rób to przez krótki okres czasu lub w wolniejszym tempie. Rozgrzej się przed zadaniem i rozciągnij po nim. Powiększaj stopniowo swoje zadanie, a także zatrzymuj je, jeśli powoduje ono kontuzje. Następnie użyj lodu, aby zapobiec bólowi i obrzękom.
Modyfikuj sposób wykonywania czynności przy powtarzających się ruchach, które mogą obciążać masę mięśniową lub stawy. Jako przykład:
Jeśli korzystanie z danego urządzenia rzeczywiście spowodowało zapalenie kaletki, należy zacząć zmieniać ręce lub zmienić wymiar trzymania urządzenia.
Jeśli siedzenie przez dłuższy czas powodowało zapalenie kaletki, należy wstać i chodzić co godzinę.
Jeśli konkretny sport powoduje zapalenie skóry, zastanów się nad nauką odpowiednich technik. Zleć specjaliście zbadanie urządzeń, aby sprawdzić, czy są one dobrze dopasowane do Twojego wymiaru, wytrzymałości, a także zdolności.
Jeśli konkretne zadania w miejscu pracy mogą powodować zapalenie skóry, porozmawiaj z działem personalnym o różnych innych metodach wykonywania pracy, zmianach w urządzeniach lub innych zadaniach roboczych.
Osłaniaj swoje stawy przed stresem. Wyściełaj kolana lub stawy łokciowe na twardych powierzchniach, a także noś obuwie, które dobrze do Ciebie pasuje, a jednocześnie zapewnia Ci doskonałą pomoc.

Haluksy

Znęcanie się nad dziećmi